Kā uzlabot atmiņas spējas?

Viena no cilvēka smadzeņu unikālākajām īpašībām ir atmiņa, kas darbojas līdzīgi kā, piemēram, datora cietais disks, proti, visu cilvēka maņu, redzes, dzirdes, garšas, ožas, taustes, pieredzētais tiek piefiksēts un ierakstīts dažādos smadzeņu slāņos, kur tiek arī uzglabāts un pastāvīgi pielietots. Diemžēl šī unikālā īpašība, gadiem ejot, zaudē savas spējas un pavājinās, un, kā pierādīts dažādos pētījumos, atmiņas spējas pavājinās jau aptuveni 20 gadu vecumā, laikam ejot, vēl tikai progresējot. Atmiņas spēju pasliktināšanās norit vairāku, iekšēju un ārēju, faktoru ietekmē – atmiņas pavājināšanos veicina slimības, stress, depresija, nepareizs un nepietiekams uzturs, kā arī daudzi citi faktori. Lai mazinātu šo faktoru ietekmi un uzlabotu atmiņas spējas, ir komplicēti jāievēro vairāki nosacījumi.

Sabalansēta ēdienkarte

Pareizs uzturs un sabalansēta ēdienkarte ir vesela organisma priekšnosacījums. Ja ēdienkarte pastāvīgi sastāv no šķiedrvielām, olbaltumvielām, mikroelementiem un vitamīniem bagātiem produktiem, tiek uzlabots vispārējais veselības stāvoklis – uzlabojas cilvēka izskats, pašsajūta, kā arī visi organismā notiekošie dzīvības procesi – tiek sekmēta šūnu darbība, vielmaiņa un asinsrite, kā rezultātā uzlabojas arī smadzeņu darbība un līdz ar to arī atmiņas spējas. Atmiņu uzlabo: pieticīgu, bet regulāru ēdiena porciju uzņemšana, profilaktiska, mērena nelielu alkohola devu lietošana, piena produktu lietošana uzturā, augļu, dārzeņu, zivju un to eļļu, garšaugu, lēno jeb komplekso ogļhidrātu un citu veselīgu produktu lietošana uzturā. Atmiņu pasliktina: pārēšanās, kuras rezultātā tiek kavēti visi organisma procesi, pārmērīga alkohola lietošana, paaugstināts holesterīna līmenis asinīs, trekna un neveselīga pārtika.

Atmiņas trenēšana

Regulārai, biežai un intensīvai prāta nodarbināšanai ir pozitīva ietekme uz smadzeņu darbību kopumā, tāpēc tiek uzlabotas arī atmiņas spējas. Prāta nodarbināšanai ir līdzīga ietekme kā fiziskajā aktivitātēm uz ķermeni, proti, tiek uzlabots fiziskais tonuss un līdz ar to tiek veicināta visu šūnu darbība. Atmiņu uzlabo: krustvārdu mīklu minēšana, prāta spēļu trenēšana, sarežģītas un detalizētas informācijas atkārtošana un iegaumēšana, informācijas asociatīva un emocionāla uztveršana, iesaistot maksimāli daudz maņas, studēšana un mācības kursos. svešvalodu apguve, mūzikas klausīšanās, kultūras pasākumu apmeklēšana, ceļošana, un tas viss cenšoties visā piedzīvotajā iegaumēt maksimāli plašu un detalizētu informāciju. Kā rāda pētījumi, ļoti lietderīgi ir arī nomainīt teksta fontu no vienkārša uz sarežģītāku, kas smadzeņu informācijas apstrādes centram liek papildus piepulēties, tādējādi ilgtermiņā uzlabojot atmiņas spējas. Vēl var palīdzēt vismaz stundu ilga, mērķtiecīga un intensīva sev interesējošās informācijas meklēšana un lasīšana internetā.

Fiziskās aktivitātes

Tāpat kā tieša smadzeņu nodarbināšana atstāj pozitīvu ietekmi uz atmiņas spējām, tā arī vispārīgas fiziskās aktivitātes veicina atmiņas spējas, jo fizisko aktivitāšu rezultātā liek paātrināta asinsrite un līdz ar to arī asins pieplūde galvas smadzenēm, apgādājot tās ar tik nepieciešamo skābekli un glikozi. Kā pierāda pētījumi, fiziskās aktivitātes tieši pirms prāta nodarbināšanas paaugstina tās efektivitāti. Fiziskās aktivitātes var būt gan kāds sporta veids, gan vingrošana, gan skriešana, gan dejošana.

Zāles un uztura bagātinātāji

Zāles un uztura bagātinātāji satur tās vielas, mikroelementus vai vitamīnus, kas nepieciešami slimības izārstēšanai vai kurus mēs nespējam uzņemt ar uztura starpniecību. Kā jau minēts, atmiņu var pasliktināt slimības un nepietiekams uzturs, tāpēc slimību ārstēšanai nepieciešamas zāles, bet nepietiekama uztura pilnveidošanai nepieciešami uztura bagātinātāji. Taču ir atsevišķas zāles, kas ilgstošas lietošanas rezultātā tieši pasliktina atmiņas spējas, tāpēc nereti sanāk, ka, ārstējot slimību, lai uzlabotu atmiņu, jūs patiesībā to vēl tikai pasliktināt. Katrā ziņā, pirms lietojat kādas zāles, vitamīnus vai uztura bagātinātājus, konsultējieties ar ārstu vai farmaceitu par to pozitīvo vai negatīvo ietekmi uz jūsu atmiņas spējām.