Kā uzlabot imunitāti?

Imunitāte ir cilvēka veselības pamatnosacījums un “pamatakmens”, jo, ja imunitāte ir pazemināta, cilvēka veselību piemeklē likstas – sākas dažādas saslimšanas un slimības. Imunitāte, vienkāršiem vārdiem sakot, ir cilvēka organisma aizsargspējas pret dažādiem veselību ietekmējošiem, ārējās vides faktoriem, piemēram, mikroorganismiem, aukstuma, mitruma utt.

Viens no pamatnosacījumiem imunitātes stiprināšanai ir pareizs un pilnvērtīgs uzturs, bet ir arī tādi pārtikas produkti, kas it īpaši stiprina imunitāti. Katrā ēdienreizē jāiekļauj olbaltumvielas, kuras ir galvenās uzturvielas cīņā pret mikroorganismiem un no kurām tiek sintezētas antivielas. Tāpat uzturā jālieto augļi un dārzeņi, kas ir būtiskākais šķiedrvielu, vitamīnu, minerālvielu, antioksidantu, fermentu avots. It īpaši liela loma ir tiem augļiem un dārzeņiem, kuru sastāvā ir A, C un E vitamīns. Ja nepieciešamos vitamīnus nav iespējams pietiekoši uzņemt, jāapsver papildus vitamīnu vai uztura bagātinātāju lietošana. Tāpat svarīgs ir D vitamīns, kurš būtu obligāti organismā jānodrošina. Vēl būtu jānodrošina arī beta karotīna, selēna un cinka uzņemšana. Runājot par augļiem, pats vērtīgākais auglis imunitātes stiprināšanai ir citrons, bet no dārzeņiem tas ir ķiploks. Gatavošanā ieteicams izmantot olīveļļu vai rapšu eļļu, kā arī vispār uzturā uzņemt omega-3 taukskābes. Daudz jādzer ūdens un zāļu tējas, bet maksimāli jāsamazina alkohola, kofeīna, kā arī cukura patēriņš. Regulāri jāattīra organisms no sārņiem un toksīniem, lai visas iepriekš minētās uzturvielas varētu organismā uzsūkties un funkcionēt.

Imunitāti paaugstina vai pazemina arī cilvēka dzīvesveids kopumā. Jāizvairās no ilgstošas fiziskās vai garīgās pārpūles, kā arī stresa, atrodot sev individuāli piemērotu veidu, kā relaksēties. Būtiski ir nodrošināt jebkāda veida fiziskās aktivitātes katru dienu vismaz 20-30 minūtes. Katru dienu ir jāatrod arī iespēja kaut nedaudz uzturēties svaigā gaisā. Arī pietiekošs un kvalitatīvs miegs ir svarīgs priekšnosacījums imunitātes uzturēšanai normā. Būtu vēlams regulāri rūdīties, rīvēties, kā arī apmeklēt pirti. Jāatbrīvojas no visiem saviem kaitīgajiem ieradumiem kā, piemēram, smēķēšana un alkohola lietošana. Jācenšas izvairīties no biežas un ilgstošas uzturēšanās jonizējoša un elektromagnētiska starojuma tuvumā, tātad elektrisko mājsaimniecības ierīču, datoru, televizoru, radio, mobilo telefonu tuvumā. Jālikvidē jau esošie slimību un iekaisumu perēkļi, kas, pavājinot imunitāti, veicina jaunu slimību un iekaisumu veidošanos, kā arī regulāri jāpārbauda savs veselības stāvoklis.

Nekādā gadījumā nedrīkst aizmirst rūpēties par sevi – regulāri atvēlēt laiku tikai sev, socializēties, tiekoties ar tuviniekiem un draugiem, laiku pa laikam palutināt sevi, apmeklējot kādu masāžu, ieejot relaksējošā vannā, paskatoties kādu kinofilmu vai palasot kādu grāmatu. Pastāvīgi jāsaglabā sava labsajūta, jānodrošina pozitīvas emocijas un jāatceras, ka cilvēka organisms ir emociju spogulis, tāpēc pietiek pat ar nelielu trauksmes sajūtu, lai jau sajustu kakla sāpes vai iesnu pazīmes. Rūpējieties par sevi!